דבר ראש הישיבה, הרב שרון צברי שליט"א
לבני האהובים ולהורים היקרים
שלום רב,
גאה ונרגש לפתוח יחד אתכם את שנת הלימודים.
השנה זיכה אותי הקב"ה להוביל את הישיבה ולגדל דור של תלמידי חכמים, אוהבי ה'.
השנה נתמקד בישיבה בדמותו של מו"ר הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל
בשטחי הישיבה כבר תלויים אמירותו של הרב ותמונותיו.
הרב דרוקמן כיהן כיושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא.
הרב חינך דורות רבים של תלמידים, בדרך של אהבת ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל.
משה רבינו לפני מותו אומר לעם ישראל מה ה' רוצה מכל אדם בישראל, כצו שכתוב בתורה (דברים י, יב – יג):
וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱ–לֹקיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ, כִּי אִם־לְיִרְאָה אֶת־ה' אֱ–לֹקיךָ לָלֶכֶת בְּכׇל־דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת־ה' אֱ–לֹקיךָ בְּכׇל־לְבָבְךָ וּבְכׇל־נַפְשֶׁךָ׃ לִשְׁמֹר אֶת־מִצְוֺת ה' וְאֶת־חֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לְטוֹב לָךְ׃
משה רבינו אומר לפני עם ישראל, שהקב"ה לא מבקש הרבה מכל אדם ואדם מעם ישראל, כמו שהוא אומר: "כִּי אִם". אך בהמשך הפסוק מובן שהקב"ה רוצה הרבה מהאדם: שתהיה לו יראת ה', שיאהב את ה', שיעבוד את ה' בכל הלב והנפש ושישמור את כל המצוות והחוקים של ה'.
נשאלת השאלה, לכאורה הביטוי "כִּי אִם", שמשמעותו – בקשה קלה וקטנה, לא מתאים לרשימה כל כך כוללת של דרישות מורכבות. והרי רק הדרישה "לְיִרְאָה אֶת־ה'" (דהיינו, יראת שמים) היא כשלעצמה אידיאל גדול, ובוודאי שגם כל שאר הרשימה – נחשבת כבקשה גדולה וקשה?
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל מתייחס לשאלה הזו, ומתרץ כי לפני כל דבר, צריך שיהיה לכל אחד ואחד מישראל – יראת ה'. כי ה"יראת שמים" של האדם, היא הבסיס לכל שאר הדרישות: לאהבת ה', לעבודת ה' ולשמירת המצוות.
על כן, כתוב בפסוק הביטוי "כִּי אִם" שמשמעותו – בקשה קטנה, כי הביטוי הזה מתייחס לדרישה הראשונה והבסיסית ביותר – שלאדם תהיה יראת ה', משכתוב: "כִּי אִם־לְיִרְאָה אֶת־ה'". ולאחר מכן, האדם יוכל לאהוב, ולעבוד ושמור את כל מצוות ה'.
מהי אותה "יראת ה'", וכיצד משיגים אותה?
שלמה המלך במגילת קהלת (ח, כט), מלמד מהי אותה "יראת ה'":
אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱ–לֹקים אֶת־הָאָדָם יָשָׁר, וְהֵמָּה בִקְשׁוּ חִשְּׁבֹנוֹת רַבִּים׃
הקב"ה ברא את האדם עם נטייה טבעית לאמת וליושר, ואולי זה מה שנקרא בימינו – "מצפון פנימי". אנשים שעושים "חשבונות" ומבטלים את הוראת המצפון שלהם.
יראת שמים היא המידה שמבטיחה שאדם ישמור את היושרה שלו – ולא ייכנע לחשבונות שמסביבו (כמו הקנאה, התאווה והכבוד).
לכן חז"ל למדו במסכת ברכות (לג ע"א), כלל חשוב מאוד לגבי יראת ה':
אָמַר רַבִּי חֲנִינָא: הַכֹּל בִּידֵי שָׁמַיִם, חוּץ מִיִּרְאַת שָׁמַיִם. שֶׁנֶּאֱמַר: ״וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה׳ אֱלֹהֶיךָ שׁוֹאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה״.
כל מה שקורה לאדם מסביבו – תלוי ברצון של ה' בעולם, חוץ מה"יראת שמים" של האדם. הכוונה היא, שיש לאדם את הבחירה ללכת אחרי המצפון הטבעי שלו או אחרי החשבונות האישיים שלו.
כדי לוודא שאנחנו הולכים אחרי המצפון הטבעי שלנו, אנחנו צריכים ללמוד את תורת ה' – ולשאוב ממנה כוח לחיינו.
תלמידים והורים יקרים,
יהי רצון שהשנה נקיים את הציווי שציווה אותנו הרב, הנני!
שנתחזק בעולמה של תורה ושנשאב ממנה כוח לחיינו,
המביאה לגדילה הרוחנית של כל תלמידנו – אמן!
שלכם,
אל"מ (במיל') הרב שרון צברי